Jest to system najmniej popularny, miedzy innymi dlatego,
że sieć trakcyjna jest bardzo skomplikowana szczególnie na
stacjach. System trójfazowego zasilania pojazdów trakcyjnych
rozwinął się tylko we Włoszech, na małym obszarze.
Zasilanie odbywa się z elektrowni przez transformatory
obniżające napięcie. Sieć składa się dwóch przewodów
jezdnych izolowanych od siebie oraz dodatkowej szyny, a
lokomotywa posiada dwa pantografy.
Zalety systemu:
- silniki trójfazowe są tanie i lekkie oraz nie
wymagają stosowania kosztownego komutatora.
Wady systemu:
- niski współczynnik mocy podczas rozruchu;
- moment rozruchu silnika asynchronicznego zmienia
się w stosunku do kwadratu zmiany napięcia co poważnie
ogranicza dopuszczalne spadki napięcia, dlatego trzeba
stosować większe przekroje sieci trakcyjnej,
- sieć trakcyjna jest skomplikowana szczególnie
na stacjach.